×
it's time!

Ankerrui 5-7
B-2000 Antwerpen

Het Bos Agenda Projecten ▾ Meer

✓ Grid

Text

Background

Autonomous Scenography ’FOURFOLD’
Meryem Bayram en Guy Rombouts

Zoals bij haar vorige productie Autonomous Scenography vertrekt Meryem Bayram niet van een vastgelegd verhaal of scenario. Het project is geen performance, theater, dans of een andere vorm van ‘opvoering’, maar een generator van veranderlijke, op zich staande scenografie – een machine, met andere woorden, die telkens andere beelden maakt. Aan de hand van een beperkte reeks van formele mogelijkheden – een vierkant waarmee gevouwen en op andere manieren gewerkt kan worden – wordt een hele reeks aan variaties en transformaties mogelijk gemaakt.

Voor ‘FOURFOLD’ werkt Bayram samen met Guy Rombouts, die in zijn eigen werk met vergelijkbare mechanismen werkt om beelden te genereren. Bij Rombouts is dat het visuele alfabet ‘Azart’, dat bestaat uit een beperkt aantal tekens die combineerbaar zijn tot ontelbare twee- of driedimensionale tekeningen. Binnen de krijtlijnen van ‘FOURFOLD’, kan Rombouts spelen met het gegeven.

Andere componenten in dit project zijn het gebruik van klank / stem en licht.

Tijdens de opvoeringen zet Bayram allerlei talige ruis - woordeloze maar betekenisvolle expressie - in om de visuele transformaties te begeleiden. Net als bij de scenografie is het de bedoeling dat de muzikale, materiële mogelijkheden improviserend worden onderzocht. Net als met het beeld, worden geluid, taal en licht ingezet als een creatieve kracht: niet om iets te representeren, maar om in alle vrijheid een werkelijkheid te produceren.

Het lichtontwerp zal ook voor deze voorstelling ontwikkeld worden door beeldend kunstenaar Pol Matthé.

 

Concept/objecten/performance Meryem Bayram ontwikkeld door Guy Rombouts
Lichtontwerp: Pol Matthé
Geluid/Stem : Meryem Bayram
Kostuumontwerp: Johanna Trudzinski

Productie: Platform 0090, OnderHetVel
Coproductie: wpZimmer, Workspace Brussels, QO2, Fiebre In samenwerking met: Het Bos, Zsenne Art Lab
Met de steun van de Vlaamse Overheid

 

MERYEM BAYRAM (Antwerpen, 1981) is beeldend kunstenaar en scenograaf. De zoektocht naar de raakvlakken tussen mens en omgeving, tussen abstractie en figuratie vormt de rode draad in haar werk. Met uiteenlopende materialen als hout, karton en elastieken componeert ze constructies die enerzijds de vluchtlijnen van de omgeving in kaart brengen. Anderzijds lijken ze een parallel netwerk van immateriele krachten bloot te leggen. Het zijn spanningsvelden tussen het gekende en het ongekende, hulplijnen en hindernissen, mindmaps waarin werkelijkheid en verbeelding fysiek in elkaars verlengde worden geplaatst.

GUY ROMBOUTS (Leuven, 1949) stamt uit een familie van drukkers en volgde zelf een grafische opleiding. Uiteindelijk koos hij voor het kunstenaarschap maar zijn werk verraadt een blijvende fascinatie voor taal, schrift en tekensystemen. In 1984 ontwierp Rombouts een eigen alfabet (www.azart.be) waarvan de letters gebaseerd zijn op snijpuntloze lijnen waarvan de naam begint met dezelfde letter (acrophony). Zo heeft de 'h’ de vorm en kleur van een hemelsblauwe haarspeld, de 'e’ verschijnt als eigele elleboog en de 'l’ is lancetvormig en lila. Een van de eigenschappen van dit alfabet is dat je het in alle richtingen kan gebruiken zonder dat de letters onleesbaar worden. Door het begin van een woord of zin te laten aansluiten bij het einde bekom je contouren die in alle richtingen kunnen kantelen. Eerst ben je blij als de vorm van een woord zou kunnen doorgaan voor een mogelijk silhouet van het voorwerp of het wezen dat erdoor wordt aangeduid, maar dan ga je beseffen dat het bijzondere van het Azart ook is dat het onvermoede vormen in de wereld kan trekken. Op basis van dit alfabet maakt Rombouts installaties in alle mogelijke materialen, ook in openbare plaatsen zoals het Java- eiland in Amsterdam: 9 bruggen, in Brussel de betegeling van metrostation Tomberg en in Antwerpen de luifel van Het Paleis op de Vogelmarkt.

POL MATTHÉ  (B,°1982) is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Stockholm, Zweden. In 2005 studeerde hij af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Matthé ontwikkelt en realiseert situatie-specifiek werk, installaties, performances en drukwerk. Hij werkt hoofdzakelijk vanuit een persoonlijk archief van notities, foto's, objecten en documenten. Met zijn eigen woorden: ... folding out the pages by sweeping the sidewalks.

JOHANNA TRUDZINSKI - kostuums (°1979) studeerde in 2006 met grote onderscheiding af aan de Antwerpse Modeacademie. Sinds 2008 werkt zij naast haar eigen lijn hui-hui ook als kostuumontwerpster. Ze werkte onder meer met theaterhuizen zoals het Noord Nederlands Toneel, Opéra de Lille, Muziektheater Transparant en Toneelhuis.

 

Partners

- Working Title Festival, Brussel
- Campo, Gent
- Het Bos, Antwerpen
- Insitu The Image Generator 2017, Antwerpen - Zsenne Art Lab, Brussel
- Mestizo Arts Festival, Antwerpen - STUK, Leuven