×
it's time!

Ankerrui 5-7
B-2000 Antwerpen

Het Bos Agenda Projecten ▾ Meer

✓ Grid

Text

Background

Residence Evil
Een duo-tentoonstelling van Yannick Val Gesto en Benny Van den Meulengracht-Vrancx

Vernissage vrijdag 27 februari om 19u
Open van 28 februari tot 8 maart
(steeds van dinsdag t/m zondag, van 14u-18u)

Yannick Val Gesto en Benny Van Den Meulengracht-Vrancx  beiden kunstenaars van éénzelfde generatie (*1987/*1989) én beiden gefascineerd door games, cyberwerelden, anime, copy | paste esthetiek , latex, anti – esthetiek, fantasy meisjes, Keanu Reeves en andere vermommingen. 

Gedurende twee weken daalden deze heren in Het Bos af tot de krochten van de oneindige vergeetput genaamd ‘internet’. Het resultaat van deze avontuurlijke artistieke residentie is de duotentoonstelling ‘Residence Evil’.
Kenmerkend doorheen het werk van het tweetal, is het materialiseren van digitale dingen. Het plukken van ontastbare, virtuele elementen en personages uit cyberwerelden, het vervolgens fysiek maken ervan en het plaatsen in andere realiteiten en contexten. Uiteraard met nieuwe betekenissen en verhalen tot gevolg.

De titel ‘Residence Evil’ verwijst naar het in 1996 uitgebrachte, Japanse survival -horror Playstation spel ‘Resident Evil'. Een spel met 2 protagonisten, elk met verschillende vaardigheden en een iets ander pad in het spel, maar uiteindelijk met hetzelfde doel. Een metafoor voor hun samenwerking, positie ten opzichte van elkaar en de verschillende manieren waarop ze te werk gaan.

Zo zal Yannick in de digitale hoop graven naar kostbare dingen om die vervolgens te vermangelen. Dit resulteert vaak in composities die doordrongen zijn van informatie en een onconventioneel gevoel voor esthetiek. Niet zelden glimmend en smerig.
Voor deze expo ging hij behoorlijk omgekeerd te werk. Hij stripte namelijk enkele close-up beelden van zijn geliefde anime personages. De schoonheid van een Full HD animatieserie zit volgens Yannick in het strakke lijnenspel en de details. Helaas gaan deze vaak verloren door de vele kleuren en animaties. Daarom herleidde hij zijn beelden naar zwart - wit lijntekeningen en verwijderde hij het uitgesproken anime karakter. Hij wenst daarmee een zekere anonimiteit te creëren zonder in te boeten aan ‘aantrekkingskracht en de aangrijpendheid’. Op die manier kunnen ook mensen die volledig los staan van deze Japanse anime - context geraakt worden.
‘Ik werk rond niche cybercultuur maar het geeft mij voldoening werk te maken met een meer universele beeldtaal, werk dat niet enkel functioneert binnen die niche.’

Benny, naast kunstenaar ook actief als curator, is dan weer gefascineerd door identiteit én vermommingen.
‘Het overzetten van onze persoonlijkheden naar digitale werelden zijn de grootste vermommingen van deze tijd.'
Benny onderzoekt en speelt met de manier waarop mensen zichzelf vertalen naar digitale contexten en is geïnteresseerd in ‘de waas die mensen zowel in het echt als in de digitale wereld creëren om zichzelf te verbergen’.
Op het hoogste punt van de tentoonstellingsruimte bevestigde Benny valse klimop, camouflage om ‘iets’ te verbergen. Shrouded in mystery …

Zowel Yannick als Benny zijn van kinds af aan fervent gamers.
Voor Yannick is gamen tegelijkertijd artistieke research, ontspanning en therapie. Benny gaat dan weer voor totale immersie, onderdompeling in één bepaald game dat hij zo compleet mogelijk wenst te beleven.
Geen wonder dat ook hun artistiek leven doordrenkt is van deze andere werelden met eigen wetmatigheden, personages en esthetiek.
Wel is hun positie in het game - universum doorheen de jaren grondig geëvolueerd: van enkel participeren en observeren naar ook experimenteren en sacraliseren.

'Als kunstenaars hebben wij de macht en de vrijheid om de brug te maken.'

Val Gesto en Van den Meulengracht-Vrancx werkten eerder al samen aan de artistieke publicatie 'Deviant', een publicatie over Fan art en de invloed van nieuwe en sociale media op hedendaagse kunst.

http://www.valgesto.com/
http://bennyvandenmeulengracht-vrancx.be/